D-vitamiini | Verkkoapteekki | Kouvolan Uusi Apteekki

Usein kysyttyä D-vitamiinista

Iltojen hämärtyessä ja syksyn saapuessa ihollamme muodostuu entistä vähemmän D3-vitamiinia eli kolekalsiferolia. Kesällä D3-Vitamiinia syntyy luonnollisesti auringosta tulevan ultraviolettisäteilyn ja tarkemmin UVB-säteilyn vaikutuksesta iholla.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, josta on olemassa kaksi muotoa: eläinperäinen D3-vitamiini (kolekalsiferoli) sekä kasviperäinen D2-vitamiini (ergokalsiferoli). Paras D3-vitamiinin lähde eläinkunnan tuotteista on kala. Kasvikunnasta D2-vitamiinia saa muun muassa sienistä.

Mistä saan D-vitamiinia ja tarvitsenko sitä?

D2-vitamiinia kutsutaan ergokalsiferoliksi ja sitä esiintyy kasvikunnasta saatavissa ravintoaineissa. D2-vitamiinin saanti on kuitenkin yleensä niin vähäistä, että täysin kasvisruokavaliota noudattavien tulisi kansallisten ohjeiden mukaan käyttää D-vitamiinivalmisteita ympäri vuoden. Yleisesti D2-vitamiinia löytyy pieniä määriä vain joistain sienistä kuten metsien kullasta eli kantarelleista.  

D3-vitamiinia puolestaan on merkittäviä määriä vain kalassa. Suomessa on tapana lisätä D3-vitamiinia nestemäisiin maitovalmisteisiin 1–2 mikrogrammaa 100 millilitraa kohden ja levitteisiin 20 mikrogrammaa 100 grammaa kohden.

Tästä huolimatta D-vitamiinilisien käyttöä suositellaan, mikäli ruokavalioosi ei kuulu

  • vähintään 1/2 litraa vitaminoitua maitoa
  • vitaminoituja levitteitä leivän päälle
  • kala vähintään 2 kertaa viikossa.

Myös vanhentuessa D-vitamiinin saanti vähenee merkittävästi, sillä vanhuuden myötä auringossa oleillaan vähemmän, ja ihon kyky tuottaa D-vitamiinia heikentyy.

Myös raskauden ja imetyksen aikaiseen D-vitamiinin saantiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota!

Mikä valmiste olisi minulle paras D-vitamiinivalmiste?

D-vitamiinivalmiste tulisi ensisijaistesti valita D-vitamiinimäärän mukaan. Terveen aikuisen suositusannos on pitkäaikaisessa käytössä 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. Tämä vastaa 400 kansainvälistä yksikköä (engl. IU). Annos ei Terveyskirjaston D-vitamiini artikkelin mukaan ole kuitenkaan välttämättä riittävä.

Ruokaviraston suositus on 20 mikrogrammaa vuorokaudessa yli 75-vuotiaille, vähän ulkona oleskeleville, peitetysti pukeutuville sekä tummaihoisille.

 

Euroopan elintarvikeviraston mukaan 100mikrogrammaa vuorokaudessa on puolestaan turvallisen käytön yläraja aikuisilla, mutta se ei suinkaan ole suositus päiväsaanniksi.

Tarkempia vahvuuteen liittyviä suosituksia kannattaakin kysyä suoraan apteekista tai omalta lääkäriltä.

Vegaanista ruokavaliota noudattavien on hyvä huomata, että suurin osa D3-vitamiinia sisältävistä valmisteista on eristetty eläimestä. Onneksi nykyään markkinoilta löytyy myös 100 % vegaanisia D-vitamiinivalmisteita.

Lisäksi markkinoilta löytyy makeutusaineettomia D-vitamiinivalmisteita, joissa on käytetty vain tablettiin tarvittavia tarpeellisia ainesosia. Nämä soveltuvat hyvin esimerkiksi yliherkkyyksistä kärsiville henkilöille.

Kuinka paljon D-vitamiinia lapselle?

THL lastenneuvolakäsikirjan mukaan alle 1-vuotaille täysimetetyille ja alle 500 ml korviketta tai vieroitusvalmistetta saavalle lapselle sopiva vuorokausiannos on 10mikrogrammaa ympärivuotisesti. Tippavalmisteet ovat suositeltu annostelutapa alle 1-vuotiaille, sillä suihkeiden ja muiden valmisteiden annostelu on epävarmaa.

1-vuotiaille suositeltu annos on 10mikrogrammaa vuorokaudessa ympärivuotisesti.

2–17-vuotiaille suositeltu vuorokausiannos on 7,5mikrogrammaa ympärivuotisesti.

Tarvitsenko D-vitamiinia myös kesällä?

Suomessa asuvat saavat tarpeeksi D-vitamiinia vain aurinkoisina kesäkuukausina, edellyttäen tietenkin altistumista auringon UVB-säteilylle. Auringosta saatavan D-vitamiinin määrä on siis hyvin yksilöllistä ja apua kannattaakin kysyä omalta lääkäriltä tai Kouvolan Uudesta Apteekista!

-----------------------------------------------

Lähteet ja lisäluettavaa

Avattu: 18.8.2021

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01044

Avattu: 18.8.2021

https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/imetys/imetyssuositukset/d-vitamiinilisa